Відмінності між версіями «Фотознімок "Страта в Сайгоні"»
Alfa1 (обговорення • внесок) |
Alfa1 (обговорення • внесок) |
||
Рядок 1: | Рядок 1: | ||
− | [[Файл:Казнь в сайгоне.png|міні|Eddie Adams | + | [[Файл:Казнь в сайгоне.png|міні|Eddie Adams, The Associated Press.Saigon, South Vietnam, 1 February 1968]] |
− | |||
− | Saigon, South Vietnam, 1 February 1968]] | ||
− | |||
'''Фотознімок "Страта в Сайгоні"''' - кадр американського фотожурналіста Едді Адамса (Eddie Adams, 1933-2004), що зображує один із найвідоміших образів В'єтнамської війни - момент страти серед хаосу (начальник поліції Південного В'єтнаму, генерал Нгуєн Нгок Лоан, стріляє у затриманого в'єтконгівця), та який був використаний в спеціальній операції впливу для посилення антимілітарних настроїв в американському суспільстві, що прискорило вивід американських військ з В'єтнаму. | '''Фотознімок "Страта в Сайгоні"''' - кадр американського фотожурналіста Едді Адамса (Eddie Adams, 1933-2004), що зображує один із найвідоміших образів В'єтнамської війни - момент страти серед хаосу (начальник поліції Південного В'єтнаму, генерал Нгуєн Нгок Лоан, стріляє у затриманого в'єтконгівця), та який був використаний в спеціальній операції впливу для посилення антимілітарних настроїв в американському суспільстві, що прискорило вивід американських військ з В'єтнаму. | ||
Рядок 13: | Рядок 10: | ||
1968 року в Південному В'єтнамі почався перший широкомасштабний наступ сил НФВПВ і північнов'єтнамської армії, відомий як Тетський наступ. Однією з головних цілей наступу була столиця країни Сайгон, в якому розгорнулися вуличні бої. На другий день наступу, 1 лютого, в атмосфері хаосу, Адамс вирушив у китайський квартал Сайгона Холон, де йшли запеклі бої за буддійську пагоду. Коли він прибув туди, пагода вже була взята південннов'єтнамськими військами. | 1968 року в Південному В'єтнамі почався перший широкомасштабний наступ сил НФВПВ і північнов'єтнамської армії, відомий як Тетський наступ. Однією з головних цілей наступу була столиця країни Сайгон, в якому розгорнулися вуличні бої. На другий день наступу, 1 лютого, в атмосфері хаосу, Адамс вирушив у китайський квартал Сайгона Холон, де йшли запеклі бої за буддійську пагоду. Коли він прибув туди, пагода вже була взята південннов'єтнамськими військами. | ||
− | «Страта в Сайгоні» стала однією з найбільш знаменитих фотографій В'єтнамської війни. Едді Адамс отримав за неї кілька премій, у тому числі Пулітцерівську премію і нагороду Ворлд Прес Фото як за кращу фотографію 1968 року. Фотографія була опублікована на перших шпальтах багатьох газет по всьому світу, і, як вважається, зіграла свою роль у зміні ставлення американського суспільства до війни у В'єтнамі. Як з'ясувалося, розстріляний в'єтнамець дійсно був активістом В'єтконгу, який перед своїм полоном вбив південннов'єтнамського поліціянта і його сім'ю, разом з малолітніми дітьми. Факт розстрілу військовополоненого без суду і слідства, здійсненого до того ж начальником поліції Південного В'єтнаму, викликав хвилю обурення в колах інтелігенції, а фотографія широко використовувалася антивоєнним рухом. | + | «Страта в Сайгоні» [https://www.bbc.com/ukrainian/features-42885148 стала] однією з найбільш знаменитих фотографій В'єтнамської війни. Едді Адамс отримав за неї кілька премій, у тому числі Пулітцерівську премію і нагороду Ворлд Прес Фото як за кращу фотографію 1968 року. Фотографія була опублікована на перших шпальтах багатьох газет по всьому світу, і, як вважається, зіграла свою роль у зміні ставлення американського суспільства до війни у В'єтнамі. Як з'ясувалося, розстріляний в'єтнамець дійсно був активістом В'єтконгу, який перед своїм полоном вбив південннов'єтнамського поліціянта і його сім'ю, разом з малолітніми дітьми. Факт розстрілу військовополоненого без суду і слідства, здійсненого до того ж начальником поліції Південного В'єтнаму, викликав хвилю обурення в колах інтелігенції, а фотографія широко використовувалася антивоєнним рухом. |
Першим враженням Едді Адамса від генерала було - "холодний, бездушний вбивця". Але, проїхавши разом з ним по всій країні, він змінив свою думку. Адамс і Лоан продовжували спілкуватися і навіть потоваришували після закінчення війни, коли генерал утік із В'єтнаму до США, | Першим враженням Едді Адамса від генерала було - "холодний, бездушний вбивця". Але, проїхавши разом з ним по всій країні, він змінив свою думку. Адамс і Лоан продовжували спілкуватися і навіть потоваришували після закінчення війни, коли генерал утік із В'єтнаму до США, | ||
Рядок 19: | Рядок 16: | ||
Після прибуття Нгуєна Нгока Лоана до США міграційна служба хотіла його депортувати – саме під впливом знаменитої фотографії. Вони зв'язалися з Едді Адамсом і попросили його дати свідчення проти Лоана. Фотограф погодився приїхати, але дав свідчення не проти, а на користь генерала. Він навіть виступив по телебаченню та розповів, за яких обставин було зроблено фото. Зрештою, конгрес скасував рішення про депортацію, і Лоану дозволили залишитися в США. | Після прибуття Нгуєна Нгока Лоана до США міграційна служба хотіла його депортувати – саме під впливом знаменитої фотографії. Вони зв'язалися з Едді Адамсом і попросили його дати свідчення проти Лоана. Фотограф погодився приїхати, але дав свідчення не проти, а на користь генерала. Він навіть виступив по телебаченню та розповів, за яких обставин було зроблено фото. Зрештою, конгрес скасував рішення про депортацію, і Лоану дозволили залишитися в США. | ||
− | Свою в'єтнамську фотографію він згадував недобрим словом. Коли Нгуен Нгок Лоан помер у 1998 році від раку, Адамс написав: "На тому знімку - смерть двох людей. Генерал убив бійця В'єтконгу; я вбив генерала своїм фотоапаратом". | + | Свою в'єтнамську фотографію він згадував недобрим словом. Коли Нгуен Нгок Лоан помер у 1998 році від раку, Адамс написав: ''"На тому знімку - смерть двох людей. Генерал убив бійця В'єтконгу; я вбив генерала своїм фотоапаратом".'' |
Письменник і критик Девід Д. Перлмуттер [https://archive.org/details/visionsofwarpict00perl зазначає], що ''"жоден кадр з фільму не завдав такої шкоди, як 35-міліметровий знімок фотографа AP Едді Адамса, зроблений на вулиці Сайгона."'' | Письменник і критик Девід Д. Перлмуттер [https://archive.org/details/visionsofwarpict00perl зазначає], що ''"жоден кадр з фільму не завдав такої шкоди, як 35-міліметровий знімок фотографа AP Едді Адамса, зроблений на вулиці Сайгона."'' | ||
− | Редактор | + | Редактор AP Гал Б'юелл, який 1968 року взяв фотографію Адамса, [https://www.bbc.com/ukrainian/features-42885148 каже,] що "Страта у Сайгоні" тримається в топі і 50 років потому, оскільки у стислому вигляді, в межах одного кадру, показує всю брутальність і жорстокість війни. |
+ | |||
+ | Журнал Time в рамках проекту “100 Photographs” [https://politeka.net/uk/news/366396-legendarnye-fotografii-kotorye-povliyali-na-mir-foto назвав] сто найвизначніших фотографій в історії з 1826 до 2015 року, куди уввійшов знімок "Страта в Сайгоні. | ||
+ | [[Категорія:США]] | ||
+ | [[Категорія:Гібридний вплив]] | ||
+ | [[Категорія:Журналісти]] | ||
+ | [[Категорія:Фотографії]] |
Поточна версія на 07:32, 29 листопада 2021
Фотознімок "Страта в Сайгоні" - кадр американського фотожурналіста Едді Адамса (Eddie Adams, 1933-2004), що зображує один із найвідоміших образів В'єтнамської війни - момент страти серед хаосу (начальник поліції Південного В'єтнаму, генерал Нгуєн Нгок Лоан, стріляє у затриманого в'єтконгівця), та який був використаний в спеціальній операції впливу для посилення антимілітарних настроїв в американському суспільстві, що прискорило вивід американських військ з В'єтнаму.
Пацифістські рухи сприймали зображення як відображення жорстокості безглуздої війни, як зброю, кинуту проти уряду. Той факт, що розстріл військовополоненого відбувся без суду і слідства, стимулював рух проти війни і активно використовувався комуністичною пропагандою. Північні в’єтнамці здійснили пропагандистський тур по всьому світу, використовуючи фотографію як центральну частину, говорячи людям: ось з ким ми боремося — з цим жахливим режимом у Сайгоні, який вбиває безпорадних в’язнів.
Кадр змінив ставлення американського суспільства до війни у В’єтнамі й став негативним символом американської участі у війні.
Історія фотознімка
1968 року в Південному В'єтнамі почався перший широкомасштабний наступ сил НФВПВ і північнов'єтнамської армії, відомий як Тетський наступ. Однією з головних цілей наступу була столиця країни Сайгон, в якому розгорнулися вуличні бої. На другий день наступу, 1 лютого, в атмосфері хаосу, Адамс вирушив у китайський квартал Сайгона Холон, де йшли запеклі бої за буддійську пагоду. Коли він прибув туди, пагода вже була взята південннов'єтнамськими військами.
«Страта в Сайгоні» стала однією з найбільш знаменитих фотографій В'єтнамської війни. Едді Адамс отримав за неї кілька премій, у тому числі Пулітцерівську премію і нагороду Ворлд Прес Фото як за кращу фотографію 1968 року. Фотографія була опублікована на перших шпальтах багатьох газет по всьому світу, і, як вважається, зіграла свою роль у зміні ставлення американського суспільства до війни у В'єтнамі. Як з'ясувалося, розстріляний в'єтнамець дійсно був активістом В'єтконгу, який перед своїм полоном вбив південннов'єтнамського поліціянта і його сім'ю, разом з малолітніми дітьми. Факт розстрілу військовополоненого без суду і слідства, здійсненого до того ж начальником поліції Південного В'єтнаму, викликав хвилю обурення в колах інтелігенції, а фотографія широко використовувалася антивоєнним рухом.
Першим враженням Едді Адамса від генерала було - "холодний, бездушний вбивця". Але, проїхавши разом з ним по всій країні, він змінив свою думку. Адамс і Лоан продовжували спілкуватися і навіть потоваришували після закінчення війни, коли генерал утік із В'єтнаму до США,
Після прибуття Нгуєна Нгока Лоана до США міграційна служба хотіла його депортувати – саме під впливом знаменитої фотографії. Вони зв'язалися з Едді Адамсом і попросили його дати свідчення проти Лоана. Фотограф погодився приїхати, але дав свідчення не проти, а на користь генерала. Він навіть виступив по телебаченню та розповів, за яких обставин було зроблено фото. Зрештою, конгрес скасував рішення про депортацію, і Лоану дозволили залишитися в США.
Свою в'єтнамську фотографію він згадував недобрим словом. Коли Нгуен Нгок Лоан помер у 1998 році від раку, Адамс написав: "На тому знімку - смерть двох людей. Генерал убив бійця В'єтконгу; я вбив генерала своїм фотоапаратом".
Письменник і критик Девід Д. Перлмуттер зазначає, що "жоден кадр з фільму не завдав такої шкоди, як 35-міліметровий знімок фотографа AP Едді Адамса, зроблений на вулиці Сайгона."
Редактор AP Гал Б'юелл, який 1968 року взяв фотографію Адамса, каже, що "Страта у Сайгоні" тримається в топі і 50 років потому, оскільки у стислому вигляді, в межах одного кадру, показує всю брутальність і жорстокість війни.
Журнал Time в рамках проекту “100 Photographs” назвав сто найвизначніших фотографій в історії з 1826 до 2015 року, куди уввійшов знімок "Страта в Сайгоні.